Er zijn weinig films waarin geen muziek voor komt. Er zijn films waarin het weinig voor komt, er zijn films waarin het iedere seconde van de speeltijd voor komt en er zijn films waar dat respectievelijk tussen zit. Maar er zit (voor de mierenneukers onder ons) BIJNA altijd wel muziek in een film. Al is het maar in de opening/ending credits.
In films kan bestaande muziek worden gebruikt, of muziek dat speciaal voor de desbetreffende film is gemaakt.
In films kan bestaande muziek worden gebruikt, of muziek dat speciaal voor de desbetreffende film is gemaakt.
Voorbeelden van films waarin bestaande muziek wordt gebruikt zijn Pulp Fiction, Watchmen, Kick-Ass en The Departed.
Sommige van deze films hebben ook wel nummers speciaal gecomponeerd voor de regisseur, maar ze bestaan vooral uit muziek dat ooit is geschreven door een bestaande muzieklegende.
Een regisseur die bekend staat om zijn puike muziekgebruik in zijn films is Quentin Tarantino. Hij gebruikt voornamelijk muziek dat ooit al gebruikt is in films of gewoon door zangers/zangeressen. Zijn de complimenten die Tarantino krijgt om zijn muziekkeuze te danken aan de nummers die al bestaan?
Bekende films waar de muziek speciaal voor de film is geschreven zijn: Lord of the Rings, Stardust, Amélie en Schindler’s List.
Vaak zijn dit films waarin een hele duidelijke sfeer neergezet moet worden. In Schindler’s List moet een hele duidelijke, trieste WO II sfeer neer worden gezet. Als je hierbij muziek gebruikt wat al bestaat moet er heel erg worden gekeken naar het tijdperk waaruit je de muziek haalt. In de tijd tijdens en voor WO II werden er vooral nummers gemaakt die vrolijk aandeden. Dat was nu eenmaal de stijl in die tijd.
Er zijn (bijna…) geen fantasyfilms waarin bestaande muziek wordt gebruikt. Dit zou natuurlijk ook uiterst idioot zijn, aangezien de film zich afspeelt in een totaal andere wereld. Als je dan muziek gebruikt uit ‘deze wereld’ voelt dit alleen maar vreemd aan. Dit was één van mijn commentaren op de film Watchmen, waarin veel muziek van onze wereld wordt gebruikt. Dit voelde vreemd aan in de surrealistische wereld die Zack Snyder zo mooi creëerde. Gelukkig was het prachtig gekozen muziek, dus echt storen deed het niet.
Een nadeel van geschreven muziek voor een film is dat de film vaak totaal wordt overgoten met de muziek. Het heeft soms een vervelende werking omdat het zo overdadig wordt gebruikt. Positief is dat het meestal wordt geschreven door een geweldige componist, waardoor de liederen een genot zijn voor het gehoor.
Een nadeel van bestaande muziek voor een film is dat het soms tegenwerkt voor de wereld waarin je terecht komt als je een film kijkt. Soms leg je associaties met nummers die je hoort in een film die totaal niet in het plaatje passen.
Een voordeel van bestaande muziek in films is dat het vaak goed past bij de sfeer die een film wilt neer zetten. Mits de muziek zorgvuldig is gekozen.
Conclusie: Ook al wordt er bestaande muziek gebruikt of muziek speciaal wordt geschreven voor een film, het moet zorgvuldig worden gekozen. Als je Gangster’s Paradise hoort in een film over de smurfen werkt dit niet. Als je muziek schrijft voor een film over Freddie Mercury, werkt dit waarschijnlijk ook niet. Kies zorgvuldig en film en muziek gaan hand in hand.
In de film Watchmen wordt inderdaad muziek gebruikt dat al geschreven was, maar een groot deel daarvan kwam ook in het stripboek voor. Sterker nog Zach Snyder heeft zijn best gedaan om de muziek die voorkwam in de strip, ook in de film te krijgen. Het is niet bij elk nummer gelukt, maar het grootste deel klopt wel ;).
BeantwoordenVerwijderenGangster's Paradise misschien niet, maar wat denk je dan van de jeugd van tegenwoordig als aftiteling voor de smurfen?
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.youtube.com/watch?v=kYdJ3p2UhNU&feature=related
Lyrics:
"kom zoenen met me, kom neuken met me, kom spelen met me" UHH IK BEDOEL "kom smurfen met me, kom smurfen met me". Dat laatste kun je wel de kinderoren laten binnendringen.